Betingelser for vores serviceaftaler
På denne side finder du gældende servicebetingelserne for både Basic og Comfort+24.
Servicebetingelser for Comfort+24
Serviceaftalen Comfort+24 gælder kun for varmepumper med opkobling til ViCare/ViGuide, og varmepumpens ydelse skal være < 21 kW.
Aftalen omfatter:
- Årlig service i forhold til opretholdelse af produktgaranti og dansk lovgivning.
- 10 års komponentgaranti/reservedele til inde- og udedel (aftalen skal tegnes indenfor 12 måneder efter opstart af varmepumpen)
- Frie tilkald ved driftsstop
- Fri teknisk support
Aftalen omfatter ikke:
- Væske og kølemiddel til efterfyldning af anlægget
- Udbedring af eventuelle utætheder eller tæringer i jordkredsen samt fejl og utætheder i rørinstallationer
- Serviceudkald uden for normal arbejdstid
- Fejl i den faste elektriske installation
- Betjeningsfejl på styring og/eller tilhørende komponenter
- Forbrugsmaterialer
- Merforbrug af el ved opståede driftsstop, som ikke kan afhjælpes samme dag
Ikke omfattet af servicekontrakten er afhjælpning af skader, der skyldes følgende:
Fejlagtig betjening af anlægget som følge af tilsidesættelse af betjeningsvejledningen, skader forårsaget af uagtsomhed, stop som følge af forkert indstillede eller defekte tidsure og termostater, eller andre indgreb fra tredjepart.
Garanti og forsinkelse
Kunden skal, efter samråd med Viessmann, give den nødvendige tid til at udføre de udbedringer, som efter Viessmanns rimelige skøn anses for påkrævede. I modsat fald er Viessmann fritaget for sin garantiforpligtelse. Garantiforpligtelsen bortfalder desuden, hvis kunden har forsøgt at få manglen afhjulpet af andre end de personer, som Viessmann har bemyndiget hertil. Kun i tilfælde, hvor der foreligger overhængende fare for driftssikkerheden, hvilket omgående skal meddeles Viessmann, eller hvis Viessmann er forsinket med afhjælpning af manglen, har kunden ret til selv eller ved tredjepart at få manglen afhjulpet og kræve en rimelig godtgørelse fra Viessmann for de afholdte udgifter. Yderligere krav fra kundens side, specielt krav om erstatning for skader, der ikke er opstået på selve leveringsgenstanden, er udelukket, medmindre der foreligger forsætlighed eller grov uagtsomhed fra Viessmann eller en af dets ledende medarbejdere.
Såfremt Viessmann ikke opfylder sin forpligtelse til at udføre udbedringer senest 30 dage efter anmodning og påmindelse, er kunden berettiget til at ophæve kontrakten uden varsel. Yderligere krav, herunder krav om skadeserstatning for forsinkelse og misligholdelse, er udelukket.
Betalingsbetingelser
Prisen for serviceaftalen afregnes månedligt eller årligt. Prisen justeres én gang om året i henhold til de prisstigninger, der er indtruffet i perioden. Viessmann forbeholder sig retten til at pålægge sagsomkostninger på fakturaer, hvis mailadressen ikke oplyses.
Viessmann serviceaftale
Oprettelsen af en Viessmann serviceaftale er betinget af at produktet er installeret i henhold til Viessmann til enhver tid gældende installationsvejledning. Hvis Viessmann ikke har foretaget varmepumpens første serviceeftersyn, og dermed ikke har kunne godkende at varmepumpen er installeret korrekt, skal der foretages et standard service besøg af Viessmann for at kontrollere installationen. Først herefter vil serviceaftalen kunne oprettes. Aftalen kan ikke oprettes for fejlbehæftede produkter; i sådanne tilfælde vil kunden altid blive opkrævet særskilt ved første servicebesøg.
Viessmann serviceaftaler er gældende fra opstartsbesøget og frem til det næste servicebesøg. Kontrakten kan opsiges frit ved skriftlig fremsendelse af en opsigelse til Viessmann Danmark ApS. Opsigelsen træder i kraft ved udgangen af den løbende måned plus 30 dage. Såfremt serviceaftalen opsiges, afregnes kunden for udført årlig service efter gældende takst samt for den periode, hvor der har været frie tilkald. Det er kundens ansvar at fremsende alle nødvendige oplysninger, herunder ejerforhold og adresse, hvorpå produktet er installeret.
Under serviceeftersyn vil vores tekniker tage fotos og/eller gøre brug af video til dokumentation af installationen.
Det er en forudsætning for Comfort+24-serviceaftalen, at produktet er købt af Viessmann Danmark.
Ved at tegne en serviceaftale hos Viessmann ApS accepterer du privatlivspolitikken. Det indebærer at Viessmann Holding International GmbH kan kontakte dig via e-mail, telefon og SMS ang. din serviceaftale.
Tillægsaftaler og tilføjelser til denne kontrakt er kun gyldige, hvis de er fremsendt skriftligt og bekræftet.
Forgæves kørsel
Viessmann forbeholder sig retten til at opkræve et gebyr ved forgæves kørsel, hvis der ikke er fri eller uhindret adgang til produktet, både ude og inde. Vi forbeholder os også retten til at opkræve et kørselsgebyr, hvis kunden ikke er hjemme.
Opfyldelsessted og værneting
Opfyldelsessted for alle forpligtelser i denne kontrakt og værneting er sælgerens, Viessmann ApS, Guldalderen 2, 2640 Hedehusene.
De skriftlige meddelelser, som kontraktens betingelser fastsætter for servicearbejde, skal sendes direkte til Viessmann ApS, Guldalderen 2, 2640 Hedehusene. Meddelelser afgivet til montøren har ikke gyldighed.
Ydelser og betingelser for Basic-serviceaftalen
Serviceaftalen Basic gælder for varmepumper < 118 kW.
Ydelser
Firmaet yder eftersyn efter følgende arbejde:
Eftersyn
Arbejdet, der udføres ved eftersyn på Viessmann-varmepumper, omfatter følgende serviceydelser:
- Gennemgang af de enkelte produkters påkrævede servicepunkter jf. produktets vejledning.
- Udfyldelse af rapport, så produkter med lovpligtigt eftersynskrav kan dokumenteres som overholdt.
- Kontrol af frostsikringen på jordslanger (vand-brineanlæg – efterfyldning maks. 3 L).
- Kontrol af sikkerhedsudstyr.
- Kontrol af samlinger.
- Funktionsafprøvning af styring samt kontrol af følere.
- Ekspansionsbeholder(e) og snavssamler/filtre kontrolleres, forudsat at der er monteret servicehaner.
Aftalen omfatter ikke:
Reservedele, væske og kølemiddel til efterfyldning af anlægget.
Udskiftning af defekte dele (reservedele og arbejdsløn).
Udbedring af eventuelle utætheder/tæringer i jordkredsen samt fejl og utætheder i rørinstallationen.
Serviceudkald.
Fejl i den faste elektriske installation.
Fejl i kompressormodulet.
Tidsforbruget ved udskiftning eller udbedring af sliddele leveret af Viessmann under eftersynet i kontraktperioden faktureres ikke.
Afhjælpning af anmeldte fejl
Ved afhjælpning af fejl i forbindelse med udkald på "stop" forbeholder vi os retten til, når der foreligger rimelige tidsintervaller, at udføre det næstfølgende serviceeftersyn samtidigt. Ved et servicebesøg i kontraktperioden vil serviceeftersynet primært blive udført i sommerhalvåret. Hvis der er aftalt mere end ét årligt servicebesøg i kontraktperioden, vil det ene besøg finde sted umiddelbart før eller i begyndelsen af fyringssæsonen.
Ikke indbefattet i servicekontrakten er afhjælpning af skader forårsaget af følgende: Fejlagtig betjening af anlægget som følge af tilsidesættelse af betjeningsvejledningen, skader på grund af uagtsomhed, driftsstop som følge af forkert indstillede eller defekte tidsure og termostater, eller andre indgreb fra tredjepart.
Garanti og forsinkelse
Kunden skal efter samråd med Viessmann give den nødvendige tid til at foretage de udbedringer, som efter Viessmanns rimelige skøn synes påkrævet. I modsat fald er Viessmann fritaget fra sin garantiforpligtelse. Garantiforpligtelsen bortfalder endvidere, hvis kunden har forsøgt at lade manglen udbedre af andre end dem, Viessmann har bemyndiget. Kun i tilfælde, hvor der foreligger overhængende fare for driftssikkerheden – hvilket straks skal meddeles til Viessmann – eller hvis Viessmann er forsinket med afhjælpningen af manglen, har kunden ret til selv eller ved tredjepart at lade manglen udbedre og forlange en rimelig godtgørelse for de afholdte udgifter fra Viessmann. Yderligere krav fra kundens side, særligt krav om erstatning for skader, som ikke er opstået på selve leveringsgenstanden, er udelukket, medmindre der foreligger forsætlighed eller grov uagtsomhed fra Viessmann eller en af dets ledende medarbejdere.
Såfremt Viessmann ikke opfylder sin forpligtelse til udbedring senest 30 dage efter anmodning og påmindelse, er kunden berettiget til at ophæve kontrakten uden varsel. Yderligere krav, særligt krav om skadeserstatning for forsinkelse og misligholdelse, er udelukket.
Betalingsbetingelser
Prisen for serviceaftalen beregnes ud fra servicebesøg, og beløbet bedes indbetalt netto kontant straks efter modtagelsen af fakturaen.
Prisen justeres én gang om året i forhold til de prisstigninger, der er indtruffet i perioden.
Viessmann Basic-serviceaftale er gældende fra servicebesøget, indtil næste servicebesøg er udført og faktureret. Kontrakten kan frit opsiges ved skriftligt at sende en opsigelse til Viessmann Danmark ApS. Basic-serviceaftale med månedsbetaling vil ved opsigelse medføre, at udført service opkræves efter gældende pris. Det er kundens ansvar at fremsende alle nødvendige oplysninger, herunder ejerforhold og adressen, hvor produktet er installeret.
Tillægsaftaler og tilføjelser til denne kontrakt er kun gyldige, hvis de er fremsendt skriftligt og bekræftet.
Forgæves kørsel
Viessmann forbeholder sig retten til at opkræve et gebyr ved forgæves kørsel, hvis der ikke er fri eller uhindret adgang til produktet, ude som inde. Vi forbeholder os også retten til at opkræve kørselsgebyr ved forgæves kørsel, hvis kunden ikke er hjemme.
Opfyldelsessted og værneting
Opfyldelsessted for alle forpligtelser i denne kontrakt og værneting er sælgerens hjemting, Viessmann ApS, Guldalderen 2, 2640 Hedehusene.
De skriftlige meddelelser, som kontraktens betingelser fastsætter for servicearbejde, skal sendes direkte til Viessmann ApS, Guldalderen 2, 2640 Hedehusene. Meddelelser afgivet til montøren har ikke gyldighed.