Hvad skal man gøre, når varmesystemet viser en fejl?
Anmod om en konsultation nuViessmann-varmesystemet gør sit arbejde næsten ubemærket. Det bemærkes først, når der opstår fejl, og rummene forbliver kolde. Hvis der opstår en fejl i Viessmann-varmeanlægget, vises en fejlmeddelelse. I det følgende forklarer vi, hvordan man bedst går frem i tilfælde af en sådan meddelelse, og hvad man skal være opmærksom på.
Hvad skal du gøre i tilfælde af en fejlmeddelelse?
Grundlæggende: Hvis der går noget galt med din Viessmann-varme, er der en fejl i varmesystemet. Det kan være en defekt eller en funktionsfejl. Under alle omstændigheder bør den ikke ignoreres. I værste fald kan det have alvorlige og dyre konsekvenser. Derfor er det så meget desto vigtigere at tage fat på visse punkter, når dit Viessmann-varmeanlæg viser en fejl.
Hvordan vises fejlmeddelelsen?
Der er ikke noget generelt svar på dette spørgsmål. Det skyldes, at Viessmann-produkterne viser fejl forskelligt. Produktspecifikke oplysninger kan altid findes i brugsanvisningen til systembrugeren. Disse kan du nemt og sikkert downloade som PDF-filer via vores ViBooks-database.
Reagere hensigtsmæssigt på en fejlmeddelelse
Den grundlæggende regel er: bevar roen. Hvis der vises en fejl, skal du først konsultere betjeningsvejledningen for dit varmesystem. Der finder du detaljerede anvisninger om, hvordan du skal gå videre. I de fleste tilfælde kan du opkalde den specifikke fejlkode. Notér den. Det er vigtigt for installatøren, hvem du skal kontakte i tilfælde af en fejl på Viessmann-varmeanlægget. Det er også tilrådeligt at have serienummeret ved hånden. Du kan finde det f.eks. på typeskiltet på varmeanlægget. Vores vejledning forklarer i detaljer, hvordan du finder den rigtige installatør.
Jo flere oplysninger du har ved hånden, jo lettere er det for en af vores handelspartnere at hjælpe dig.
Trin-for-trin-guide
Hvis dit Viessmann-varmesystem viser en fejl, skal du blot følge nedenstående trin:
- Slå op på fejltypen.
- Noter fejlkoden og serienummeret.
- Underret entreprenøren.
Reparation af dit Viessmann-varmeanlæg
Når du har noteret alle de vigtige oplysninger, skal du give dem videre til installatøren. Hvis du endnu ikke har fundet en egnet varmemester i dit område til reparation og vedligeholdelse, kan du blot søge efter en ved hjælp af vores søgeværktøj til lokale handelspartnere.
Forkerte reparationer, som udføres af ejeren, kan undertiden medføre alvorlige materielle skader. Derfor bør kun kvalificeret og autoriseret fagpersonale udbedre en fejl på Viessmann-varmeanlægget. Dette sikrer også, at der anvendes originale komponenter, og at anlægget også fremover vil fungere problemfrit.
Kontakt varmeinstallatøren direkte med ViCare-appen
Viessmann ViCare-appen giver større sikkerhed og komfort - også i tilfælde af en fejlmelding. Et trafiklys-system viser, om dit Viessmann-varmeanlæg fungerer korrekt eller ej. Når der er grønt, er alt i orden. Når det er gult, er der stadig en service i vente. Rødt indikerer en fejl eller en fejl i varmesystemet. I dette tilfælde vises der også en fejlmeddelelse. Et stort plus ved denne app: Hvis der opstår en fejl, bliver installatøren automatisk underrettet. Betingelse: Du har givet en servicetilladelse. Dette gøres nemt med kun to klik. Installatøren kan derefter se systemdataene og reagere straks, hvis der opstår en fejl på Viessmann-varmeanlægget.
De fleste Viessmann gas- og olievarmeanlæg, der er installeret siden 2004, samt varmepumper fra 2010 og fastbrændselsvarmeanlæg fra 2016 kan kontrolleres billigt, nemt og hurtigt med ViCare.