Anmod om rådgivning nu
Private Fagfolk

ISH 2023: Viessmann præsenterer næste generation af varmepumper

Ny rekord på trods af krisen: 4 mia. euro i omsætning i 2022 med 14.500 familiemedlemmer og rekordstore investeringer i grønne klimaløsninger. Ny, meget innovativ generation af varmepumper baseret på et naturligt kølemiddel er et af de produktmæssige højdepunkter, der præsenteres på verdens førende messe ISH i Frankfurt

Her ses Viessmanns infocenter i Allendorf

Frankfurt/Allendorf (Eder), den 14. marts 2023 - Viessmann Group kan berette om en meget vellykket præstation i det seneste regnskabsår på trods af store udfordringer såsom krigen i Ukraine, globale bottlenecks og COVID-19-pandemien. Efter at have opnået en stærk salgsvækst i 2021 var familievirksomheden i stand til at fortsætte sin vækstkurs hånd i hånd med sine specialiserede partnere. Den samlede omsætning steg med 19 procent til i alt 4 mia. euro i 2022 (året før: 3,4 mia. euro) og satte dermed ny rekord for sjette gang i træk. Antallet af familiemedlemmer steg fra 13.000 til 14.500. 

Det var tallene, som Thomas Heim, CEO for koncernens største division, Viessmann Climate Solutions, præsenterede i dag på verdens førende ISH-messe i Frankfurt. Med hensyn til de første to måneder af indeværende år talte den administrerende direktør om en lovende start på et år, som vil være præget af gennemførelsen af virksomhedens strategiske mål. 

Thomas Heim, administrerende direktør for Viessmann Climate Solutions: "Vores klimaløsninger støtter opfyldelsen af de europæiske klimamål, nemlig en reduktion af CO2-emissionerne med mindst 55 procent i forhold til 1990 fra nu og frem til 2030. Antallet af varmepumper, der installeres i fremtiden, vil spille en afgørende rolle i denne proces. I betragtning af denne vigtige opgave er vi stolte over at have fortsat med at gå videre med vores transformation i 2022. Sidst, men ikke mindst, bekræfter det besøg, som den tyske kansler Olaf Scholz aflagde på vores hovedkvarter sidste år, at vores strategiske tilgang er den rigtige. Den anden søjle i energiomstillingen, når det gælder bygninger, er digitalisering. Vores unikke Viessmann One Base-platform lægger et fundament, hvorpå vores produkter og systemer kan kommunikere problemfrit med hinanden og med vores digitale tjenester."

Den største division i Viessmann-koncernen gjorde succesfulde fremskridt i sin transformationsproces for at blive den førende leverandør af integrerede klimaanlægsløsninger i det pågældende regnskabsår og bidrog dermed yderligere til Viessmanns helt store formål: "Vi skaber leverum for kommende generationer". Den vækst, der blev opnået af Climate Solutions, blev især fremskyndet af en livlig efterspørgsel på bæredygtige klimaløsninger baseret på vedvarende energi. Disse omfatter varmepumper, der anvender naturlige kølemidler, biomasse, solvarme, solcelleanlæg, ellagringssystemer, ventilationsløsninger, fjern- og lokalvarmeløsninger og digitale tjenester.

Familievirksomheden meddelte tilbage i maj sidste år, at den ville investere et rekordstort beløb på 1 mia. EUR i udvidelse af grønne klimaløsninger. Med dette mål for øje udvidede divisionen sin udviklingskapacitet inden for varmepumper og fordoblede næsten antallet af medarbejdere, der arbejder på dette område. Den næste generation af varmepumper, Vitocal-250-A/-150-A, udviklingen af Viessmanns eget Vitocharge-batterisystem og grundlæggelsen af et nyt varmepumpeanlæg i Polen er også nogle af de vigtigste elementer i familievirksomhedens satsning på grønne klimaløsninger. 

Alix Chambris, vicepræsident for globale offentlige anliggender og bæredygtighed: "Porteføljeomlægningen til vedvarende løsninger er århundredets chance for at yde et bidrag til gavn for vores miljø og energisikkerhed. Vi har allerede tidligere vist vores evne til at bryde forbindelsen mellem vækst og emissioner, hvilket gør os mere modstandsdygtige i dag i et miljø med stigende energipriser. I perioden fra 2005 til 2020 har vi trods alt reduceret vores egne emissioner (scope 1 og 2) med 50 % på trods af, at vi samtidig har øget vores salg med 150 %. Vores kollektive ansvar som formidlere ligger nu i at fremskynde energiomstillingen drastisk." 

Chambris fortsatte: "Det er derfor, vi har opstillet videnskabeligt baserede klimamål for Viessmann-koncernen. For det første planlægger vi at reducere vores egne emissioner (anvendelsesområde 1, 2) med yderligere 50 % i absolutte tal inden 2030 i forhold til 2019. Vores andet klimamål sigter mod at reducere den økonomiske emissionsintensitet i vores forsyningskæde og vores produkter, herunder anvendelsesfasen (scope 3), med 55 % inden for samme periode. Vores "LEAP to net-zero"-strategi giver vores globale familie og vores partnere mulighed for at skabe positive forandringer i fællesskab. Dette fremgår også tydeligt af de klimaløsninger, som vi vil præsentere på ISH."

Sammen med Alix Chambris, CTO Dr. Markus Klausner og CSO Dr. Karsten Hoppe præsenterede CEO Thomas Heim messekonceptet: "En familie for positive forandringer" og omkring 60 nye højeffektive klimaløsninger, som for første gang vil blive præsenteret for de besøgende på ISH. 

Dr. Karsten Hoppe, CSO Viessmann Climate Solutions: "Vi ønsker, at vores partnere skal føle sig som en del af den store Viessmann-familie. Vi ønsker at hjælpe vores partnere med at klare de udfordringer, som de står over for i øjeblikket. Derfor har vi udstillet vores produkter, løsninger og tjenester i fire forskellige scenarier. Vi har også visualiseret Viessmann-familiens ånd på en gigantisk LED for første gang på en messe. Det giver alle partnere mulighed for at vise, at de er en del af den store Viessmann-familie. Vi vil også vise vores betydeligt bredere udvalg af online-seminarer frem, som giver vores partnere mulighed for at deltage i live-arrangementer eller webinarer enten fra kontoret eller hjemmefra. Det giver os mulighed for at hjælpe dem med at forberede sig bedst muligt til at opfylde de nyeste faglige krav, især hvad angår varmepumper."

CTO Dr. Markus Klausner præsenterede de nye klimaløsninger, som vil blive præsenteret i fire typiske anvendelser på Viessmann-messestanden i hal 12.1. Han lagde også særlig vægt på innovationer inden for monoblok-luft/vand-varmepumper, der alle kører med det naturlige kølemiddel propan (R290), samt på hybridsystemer bestående af varmepumper og kondenserende gaskedler. Hybridsystemerne muliggør nemme eftermonteringsløsninger, dvs. muligheden for senere at tilføje en varmepumpe til eksisterende gas- eller oliefyrsanlæg for at øge den andel af den årlige varmeproduktion, der kan tilskrives vedvarende energikilder, til mere end 70 %. Ved at udvide sin portefølje kan Viessmann nu tilbyde en komplet erstatning for gas- og olievarmeanlæg i alle ydelsessegmenter i en- og tofamiliehuse.

Dr. Markus Klausner, CTO Viessmann Climate Solutions: "Vores produkters og løsningers enestående styrke kommer virkelig til udtryk i systemer, der kombinerer varmepumper med solcelleanlæg, batterier, ladestationer og energistyringssystemer. I forbindelse med vores økosystem ViCare Smart Climate giver vi brugerne mulighed for at betjene deres varmeanlæg på en særligt energibesparende måde." 

 

 

Om Viessmann

Viessmann-familievirksomheden blev grundlagt i 1917 som et værksted for opvarmningsteknologi og er i dag en global, bredt diversificeret koncern med mere end 14.500 familiemedlemmer og en samlet omsætning på ca. 4 mia. euro. Divisionerne Climate Solutions og Refrigeration Solutions omfatter bæredygtige løsninger inden for opvarmning, køling, vandkvalitet og luftkvalitet. Familievirksomheden konsoliderer strategiske investeringer og samarbejder med mellemstore virksomheder under Viessmann Investment. VC/O-diversificeringssektoren forvalter alle venturekapitalinvesteringer i teknologivirksomheder i den tidlige fase, herunder Maschinenraum, som et voksende økosystem for familievirksomheder. Udvikling og drift af bæredygtige ejendomme samles i diversificeringssektoren Real Estate. Viessmann Foundation koordinerer alle sociale forpligtelser og står for familievirksomhedens sociale ansvar. Alle aktiviteter er baseret på virksomhedens mission statement: "Vi skaber leverum for fremtidige generationer" - det er det ansvar, som den store Viessmann-familie står over for hver dag.

 

Pressekontakt:
Jörg Schmidt
Vicedirektør for virksomhedskommunikation
E-mail: smdj@viessmann.com
T: +4915115168389

Marie-Louise Elbek Højberg
Marketingassistent
E-mail: elbm@viessmann.com
T: +4551180926